BKBK-nieuwsbrieven      | Inloggen  
 
archief BK_nieuwsbrieven __________________
MovieJunkie.Org - buy & download DVD movies
Voor een juist opgemaakte versie van de nieuwste nieuwsbrief zie www.svjt.nl of in de linker balk de bovenste link
Voor een juist opgemaakte versie van de nieuwste nieuwsbrief zie www.svjt.nl of in de linker balk de bovenste link
BK-nieuwsbrieven
BK-nieuwsbrieven
LET OP: VOOR DE JUISTE OPMAAK (met foto's) ZIE LINK VOOR DEZE NIEUWSBRIEF IN LINKER BALK !!! EN VIA WWW.SVJT.NL !!!BK-Nieuwsbrief SvJT lente 2015

Beste leerling, ouder/verzorger en andere lezer,

Hier de lente-editie van de BK-Nieuwsbrief boordevol informatie over de Beeldende Kunst afdeling van de School voor Jong Talent. Mochten er naar aanleiding van onderstaande berichten vragen zijn of u wilt mij persoonlijk spreken dan ben ik iedere dinsdagochtend aanwezig op het Koninklijk Conservatorium van 9:00 uur tot 12:00 uur. U kunt via het mailadres z.zwart@koncon.nl een afspraak maken voor het spreekuur van deze ochtend. Telefonisch ben ik bereikbaar tussen 10:30 uur en 12:00 uur op het nummer van Jan van Bilsen: 070-3151417.
Op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag ben ik op de Koninklijke Academie te vinden en te bereiken via het mailadres: voortraject@kabk.nl of z.zwart@kabk.nl.


Activiteiten afgelopen maanden
Er zijn de afgelopen maanden weer ontzettend veel activiteiten geweest. Hier een kort overzicht:

Bezoek RijksakademieOPEN, viering Sinterkerst, opening Atelier SvJT en expo trimester 1.

Robin en Amy tijdens hun bezoek aan de Rijksacademie te Amsterdam eind november en een foto van het sinterkerstfeest op de KABK op 4 december. Muziekleerling Tim Hennekes in actie bij de opening van het Atelier SvJT op 16 december en docent Engels Peter Müller die met uitleg van Gosse de werken op de expo probeert te doorgronden……



Excursie 28 januari naar Antwerpen & Gent

Woensdag 28 januari zijn alle BK-leerlingen samen met alle leerlingen van de kunstplannen op excursie geweest naar Gent en Antwerpen. Twee bussen vertrokken vanaf de academie, een derde bus vanaf het Segbroekcollege. Wij bezochten eerst de tentoonstelling van Berlinde de Bruyckere in het S.M.A.K. in Gent. Het was voor bijna alle leerlingen een eerste kennismaking met het werk van deze Belgische kunstenares. Met was overgoten gipsen beelden in vleeskleuren, veel beeldtaal met lichamen, samensmelting, geweien en takken. Een bijzonder schone collectie om te zien in het prachtige gebouw van het S.M.A.K. Daarna troffen alle bussen elkaar in het centrum van Gent waar we met 130 mensen een lunch geserveerd kregen in een kerk. Wat een geweldige locatie om met zovelen samen een dis te genieten. Er lag een enorme hoeveelheid aan lekkers en de kwaliteit van alle luxe broodjes met beleg als krabsalade, carpaccio/parmezaan/augurk of mozzarella/zongedroogde tomaat/basilicum was om van te smullen. Met gevulde buiken deden we de tentoonstelling van Panamarenko aan in het MuHKA in Antwerpen. Een ware speeltuin van al zijn objecten. De gehele begane grond was geweid aan het uiteenzetten van al zijn werken, grote en kleine modellen, video, tekeningen, collages en inspiratiemateriaal. De vreemdste machines om te kunnen vliegen, zweven en zwemmen. Vol indrukken reden we naar Den Haag en waren aan het begin van de avond weer terug.

Projectweek grafiek onderbouw eind januari

Drie dagen lang hebben de leerlingen uit de onderbouw kennis gemaakt in de etswerkplaats met diverse etstechnieken. De nieuwelingen kregen als primeur de technieken van het lijnetsen en de aquatint. Voor gevorderden was er een nieuwe techniek bij: vernis-mou. Er is keihard gewerkt aan prachtige prenten met het thema “spiegeling” en de resultaten waren op de open dag te bewonderen. Alle leerlingen kunnen na deze projectweek zelfstandig in deze grafische werkplaats aan het werk nu ze de introductie van deze technieken en alle bijbehorende apparatuur, materialen en diverse vloeistoffen hebben gekregen.


Open dagen KABK en KC
Zoals altijd was het weer erg druk op de KABK tijdens de open dag op 31 januari, naar schatting waren er ruim 4500 bezoekers gekomen er was er veel animo voor de diverse voortrajecten. Uit de enquêtes die gehouden zijn bleek dat er een grote groep “voorkijkers” was gekomen: leerlingen uit groep 7 van de basisschool die zich alvast oriënteren voor het jaar daarop en leerlingen uit de voor-examenklassen van het middelbaar onderwijs die alvast de sfeer komen proeven en informatie inwinnen over de mogelijkheden voor tijdens en na het examen. Een mooie reden om volgend jaar extra uit te pakken met alle vooropleidingen.


Etsen op de KABK groep 7 & 8 op 17 februari
Jan van Bilsen: Vrolijke gezichten op de inmiddels traditionele dag voor groep 7 en groep 8 op de KABK waar de leerlingen een spoedcursus etsen krijgen door Zanne Zwart. De vieze vingers suggereren iets anders, maar de resultaten waren voor zo’n eerste keer bewonderingswaardig. Voor de liefhebbers: bekijk de resultaten op de basisschool! Onze speciale dank gaat uit naar Zanne.


Tussenbeoordeling maart
Op 17 maart is er een tussenbeoordeling gegeven door alle docenten aan de leerlingen in de vorm van een O, T, V of G met een uitgebreide toelichting. Per mail zijn alle resultaten hoe de leerling er nu voorstaat naar de leerling en de mentor verzonden. Mocht deze beoordeling aanleiding geven om in gesprek te gaan dan is het altijd mogelijk contact op te nemen met mij of de docenten.

Projectweek Movies That Matter
Van donderdag 19 tot en met woensdag 25 maart hebben alle leerlingen in de gezamenlijke projectweek van dit jaar gewerkt aan hun eigen documentaires. In het kader van het Movies That Matter Festival dat gehouden werd in Filmhuis Den Haag en Theater aan het Spui zijn ze aan de slag gegaan met twee docenten van het Filmhuis; Eline Schellekens en Mark Beulen. Zij hebben een vol en strak lesprogramma met de leerlingen doorlopen waarin vele voorbeeldfilms en theorie over het maken van een documentaire aan bod kwamen. Het thema hing samen met het Movies That Matter Festival en was “vooroordelen”. Alle leerlingen hebben in kleine groepjes gewerkt aan een eigen verbeelding van een vooroordeel, ze zijn de montageruimtes in geweest en hebben prachtige producten afgeleverd die tijdens de expositie van trimester 2 in de cinema van de KABK zullen worden getoond.
Op woensdag 25 maart hebben we de projectweek afgesloten op het Festival met een volle dag in Theater aan het Spui en het Filmhuis. We startten met het bekijken van de film “Fruitvale Station” en het naprogramma. Vervolgens werden de zelfgemaakte documentaires van de leerlingen in Filmzaal 1 van het Filmhuis speciaal op groot scherm voor ons getoond. Daarna bekeken we een tweede film van het festival : “Uyghurs, Prisoners of the Absurd”. Deze laatste film was door de studentenjury uitgekozen in de top 3 van beste films.


Babynieuws: San Thebe Mosi
Bericht van Nieke Koek & Gosse de Kort: We zijn blij en gelukkig met de geboorte van zoontje San Thebe Mosi de Kort. Hij is kerngezond ter wereld gekomen op 9 maart 2015 om 3:55 uur!


Posterontwerp voor concerten Jong KC
In de vorige nieuwsbrief stond de oproep om een poster te ontwerpen voor de lunchconcerten die muziekleerlingen maandelijks geven op het Ministerie van O,C & W in de Hoftoren. Robin heeft gewonnen en met maandelijks een kleine datum-aanpassing prijken keer op keer zijn posters in dit Ministerie.

En er is meer nieuws…

Vitrinekasten
De vitrinekasten tussen de lockers op het KC zullen gedurende het derde trimester worden gevuld. In de lessen van Floris werken de leerlingen bovenbouw aan het maken van een miniatuurexpositie met eigen werk en werk van andere kunstenaars. We hopen dat het vullen van deze vitrines een klein kijkje op de school zelf geeft in de BK-activiteiten en werken.

Titaantjes op tv
TITAANTJES
Sommige kinderen hebben ‘het’ gewoon, die worden met een zeldzaam talent geboren. Al vanaf de wieg voelen ze een dwingende innerlijke noodzaak om te creëren, iets met hun talent te doen. Vanaf 22 maart te zien in een nieuw programma over kinderen met uitzonderlijke talenten.
Dansen, tekenen, filmen, schrijven, musiceren, ontwerpen of zingen. Het is niet tegen te houden, hun drijfveren enorm. Sommige kinderen komen door hun opvoeding meer in aanraking met kunst en worden hierin meer gestimuleerd dan andere kinderen. De kinderen in 'Titaantjes' doen het helemaal op eigen kracht én uit eigen beweging. En vaak zijn het juist de ouders die van hun kinderen leren.
In deze 8-delige jeugd documentaire serie worden acht van deze jonge, bevlogen kunstenaars gevolgd. Thuis en op school, maar natuurlijk ook op de momenten dat ze ‘creëren’. Daarnaast staat deze talenten een levensveranderende ontmoeting te wachten: ze komen oog in oog te staan met hun allergrootste idool.
Zo ontmoet de jonge filmmaker Bram (14 jaar) voorafgaand aan het Cinekid festival, waar hij meedoet aan het onderdeel ’48 hours’, zijn idool Burny Bos. Het grote danstalent Rodriquez (12 jaar) zit inmiddels op De School voor Jong Talent (onderdeel van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag) ontmoet de bekende choreograaf Hans van Manen. Het jonge modetalent Eva (15 jaar) heeft tijdens de Fashion Week een bijzondere ontmoeting met haar grote voorbeeld, ontwerper Bas Kosters.
Verwacht geen jury, geen omdraaiende stoelen, geen sms-stemmen of competitie. In 'Titaantjes' gaat het puur over de innerlijke drang tot het maken van kunst in welke vorm dan ook en volgt deze bijzondere kinderen op hun missie om hun talent zo goed mogelijk tot bloei te laten komen.

Afgelopen maanden zijn er twee filmploegen van de NTR in de academie geweest om twee leerlingen te volgen: Sterre, zij zit nog in groep 8 (wel bij de kidsclub) en is aangenomen om volgend schooljaar op de SvJT te beginnen, en Yana, zij is externe leerlinge en volgt de lessen op de academie op dinsdag met de SvJT onderbouw mee.
De documentaires zijn te zien op NPO 3 om 9:25 uur bij Zapp op zondagochtend:
• 3 april Rodriguez van der Zee (een dansleerling van de SvJT. Deze aflevering is gemaakt door Martijn Blekendaal die twee jaar geleden de documentaire “de Ietsnut” over “onze” Marijn Brussel heeft gemaakt)
• 12 april Sterre Goudeau
• 26 april Yana Haaitsma
Eindexamenexpositie
Op donderdag 23 april opent de eindexamenexpositie van Merel en Merel op de KABK. Zij zullen jullie zelf verder informeren over de details. Ze tonen hun eigen werken die de dag ervoor tijdens de eindbeoordeling door het gehele docententeam beoordeeld zullen worden. Zet de datum alvast in uw agenda!

Rewire festival en workshop op 24 april
Op vrijdag 24 april zullen alle BK-leerlingen meedoen met een speciale workshop van het Rewire festival. Door docent Martijn Kip worden ze begeleidt in de workshop “beatlab” waarbij ze zelf op zoek gaan naar geluiden, deze opnemen en leren hoe je hiermee beats kunt maken. Het gaat over creatief nadenken over de geluiden om je heen in het dagelijks leven. Details over deze middag ontvangen de leerlingen per brief.


Alumni- nieuws: Roza Horowitz-Stegeman
Roza Stegeman is genomineerd voor de prestigieuze Prix de Rome. Mochten jullie haar werk willen bekijken, kijk dan eens op haar website: www.rozahorowitz.com




Evaluatie nieuwe opzet- uitleg structuur en plan komende jaren
Ik ben bezig met het samenstellen van een aantal diverse formulieren en diverse teksten die u de komende tijd kunt verwachten. Zo werk ik aan een evaluatieformulier over het Atelier SvJT en de nieuwe opzet die daarbij hoort. Ook een verdere uitgebreide uitleg over de structuur van het curriculum voor de onderbouw en bovenbouw. Daarnaast werk ik aan een recente tekst waarin het complete schoolplan voor de afdeling Beeldende Kunst duidelijk beschreven wordt. Voor het einde van dit schooljaar kunt u deze formulieren en teksten tegemoet zien. Mochten er voor die tijd vragen zijn over het Atelier, de structuur, visie, doelstellingen of opbouw van het curriculum, dan kunt u altijd bij mij terecht voor informatie.

Eindbeoordeling 12 juni
Op vrijdag 12 juni is de eindbeoordeling voor alle niet-examenleerlingen. Zij kunnen hun werk presenteren in de ruimtes die via het prikbord bekend worden gemaakt. Om 10:00 uur wordt gestart met het beoordelen dat deze dag tot ongeveer 15:00 uur zal duren. Geïnteresseerden zijn na 15:00 uur welkom om te komen kijken. Het werk zal blijven hangen tot 18:00 uur. Als leerlingen gebruik willen maken van andere ruimtes dan kunnen zij deze zelf boeken via boekingen@kabk.nl .
Deze eindbeoordeling, ook wel zomerbeoordeling, kan drie consequenties hebben:
1. Het resultaat is voldoende en de leerling gaat over naar het volgende jaar.
2. Het resultaat is twijfelachtig, de leerling krijgt een taak mee voor 6 juli. Als deze taak onvoldoende wordt afgerond zal de leerling alsnog een andere school moeten gaan zoeken. Het is daarom raadzaam om wanneer er sprake is van een taak alvast een andere school te gaan zoeken voor het geval dat het oordeel negatief is.
3. Het resultaat is onvoldoende, de leerling zal een andere school moeten gaan zoeken, mits de leerling niet in het vooreindexamenjaar zit en de schoolresultaten wel voldoende heeft afgesloten.
Bijdrage jaarverslag 2014 SvJT BK
Altijd weer om je over te verwonderen wat een activiteiten er zijn geweest in een kalenderjaar. Mijn bijdrage aan het jaarverslag van de HdK namens de afdeling BK van de SvJT moest in een paar regels geschreven worden, maar dat is een onmogelijke opgave. Ter informatie over 2014:

Een jaar vol activiteiten voor de BK-afdeling met een mijlpaal in het nieuwe schooljaar: de opening van Atelier SvJT op 16 december 2014 en daarmee een start voor de nieuwe opzet en structuur van het curriculum.
Maar eerst zijn we op 21 januari de activiteitenstroom begonnen met de jaarlijkse traditie voor groep 7 en 8: etsen bij Zanne op de KABK.
De projectweek voor de onderbouw stond dit jaar in het teken van het Royaal Concert voor Prinses Beatrix dat op 14 maart gehouden werd. We waren goed vertegenwoordigd in de vorm van film tijdens changementen, gezeefdrukte kostuums van vier pianospelende muziekleerlingen en een tentoonstelling in de boven foyer. De Prinses heeft ontzettend genoten van de hele avond en de tentoonstelling uitvoerig bekeken, alle leerlingen de hand geschud en uitgebreid kennis gemaakt en gesproken over hun werk. Met oprechte interesse en aandacht toonde zij haar compassie met de beeldende kunsten en jonge generatie. Het was een intensieve avond voor de leerlingen die uitstekend alle changementen op het podium hadden uitgevoerd. Na een week vol repetities en alle organisatie rond de tentoonstelling was het een hoogtepunt om de warme aandacht van de Prinses mee te maken.
Op 29 januari zijn alle leerlingen samen met de kunstplanleerlingen verdeeld over drie bussen op excursie geweest naar Kunsthal KAdE te Amersfoort (expositie Japan Now) en het net geopende Museum de Fundatie te Zwolle (exposities Tropisch Koninkrijk en Marino Marini).
De open dagen op 1 februari (KABK) en 8 februari (KC) waren een succes en trokken duizenden bezoekers.
In maart is er keihard gewerkt door alle leerlingen tijdens de “projectweek DHNC”. Op dinsdag 27 mei is op de academie het jubileumboek aangeboden aan de Stichting Den Haag Nieuw Centrum waar alle leerlingen tijdens de projectweek onder leiding van Veerle Hoefnagels en Charlotte Gramberg, beiden studenten van de afdeling Grafisch Ontwerpen, aan hebben gewerkt. Het 20-jarig bestaan van de Stichting DHNC is gevierd op twee bijzondere momenten met een gala in de Nieuwe Kerk waar muziekleerlingen een optreden verzorgden op 10 april en eind mei dus met het jubileumboek dat aan alle 40 aangesloten bedrijven is overhandigd. Het was een feestelijke bijeenkomst en de reacties waren overweldigend enthousiast. De leerlingen hebben ieder twee van de aangesloten bedrijven tijdens de projectweek bezocht en een interview afgenomen met een van de medewerkers. Van directeur tot projectontwikkelaar. In het boek, met een voorwoord van burgemeester Jozias van Aartsen, staan bedrijven die in Den Haag Centrum gevestigd zijn zoals Rabobank, Staedion, Postnl, NS, Gemeente Den Haag, Siemens, Provast, BAM en Dura Vermeer. De leerlingen hebben de tekst van het interview vormgegeven en voorzien van divers beeldmateriaal. Van Foto’s tot tekeningen, van collage tot computerbewerking. Veerle en Charlotte hebben er na deze projectweek hard aan gewerkt om een prachtig product af te leveren compleet met serpentines in de vormgeving en een feestelijk gekleurd lint aan de binnenkant. Het is een bijzonder boek geworden met uitklapbare pagina’s.
Middenin de projectweek, van 28 maart tot 2 april, kwamen er 15 Italiaanse leerlingen van de exchangeschool Instituto Statale d’Arte Bruno Munari te Vittorio Veneto op uitwisseling bij onze leerlingen in huis. Ze hebben de hele week en een deel van de projectweek meegedraaid naar volle tevredenheid. Wij mochten prachtige gedichten met hun indrukken na afloop ontvangen.
Samen zijn we naar de tentoonstelling in de Elektriciteitsfabriek geweest van Theo Jansen en zijn strandbeesten.
Op 6 april was de voorronde van de Kunstbende in ’t Paard: Robin Ramos heeft in de categorie Fashion en Marijn Brussel in de categorie Expo gewonnen! Dat betekende dat zij regio Zuid-Holland/Den Haag gingen vertegenwoordigen op de landelijke finale zaterdag 3 mei in de Melkweg in Amsterdam. Eliza werd overigens 2e bij de Expo met een heel eigen en bijzondere collectie werken. In de finale is Marijn tweede geworden en heeft de Landelijke Zilveren Spotlight in ontvangst mogen nemen.
Voor het eerst vond er een eindexamenexpositie plaats van onze eigen eindexamenleerlingen in de Galerie van de KABK van 23 tot 25 april.
Op woensdag 4 juni zijn we samen de leerlingen van het Voorbereidend Jaar in de bus naar Radio Kootwijk, Nationaal park de Hoge Veluwe en het Kröller-Müller Museum geweest. We hebben het gebouw en de geschiedenis van Radio Kootwijk uitgelegd gekregen door een bevlogen gids en in het Kröller-Müller Museum onder andere de expositie van Seurat bewonderd. Op de witte fietsen hebben we soms door regen soms door zonneschijn door het park gefietst en besloten de dag met een diner-voor-een-ander.
In het nieuwe schooljaar 2014-2015 zijn we de activiteiten gestart met het inrichten van Atelier SvJT en de nieuwe structuur van de opleiding. Samen met de expositie van trimester 1 is het Atelier feestelijk geopend op 16 december waar het jazz-combo van muziek leerling Pepijn speelde.
Op 7 en 8 november hebben we een bezoek gebracht aan festival Rewire en samen bij het openingsconcert in de Elektriciteitsfabriek gezeten.
Op 28 november zijn we met zijn allen naar Amsterdam gegaan voor de preview van de RijksakademieOPEN waar docent Tim Breukers als lid van de Rijks ons heeft rondgeleid.
Een feestelijke Sinterkerst werd op 4 december gevierd met pakjes, tekeningen en lekkers.
De kerstbeoordeling op 18 december werd afgesloten met het opruimen van de slingers en achtergebleven feestelijkheden van de opening van het Atelier. Een mooi eind van het kalenderjaar 2014, een nieuwe start voor een frisse vernieuwde opzet van de BK-afdeling met een eigen werkplek voor elke BK-leerling in één ruimte op de KABK.

Reminder uit vorige brief: Meivakantie twee weken
“In de vakantieplanning van het schooljaar 2014-2015 is abusievelijk een storende fout geslopen. De meivakantie staat gepland van 27 april (Koningsdag) tot en met 5 mei. Echter, van overheidswege is inmiddels bepaald dat de meivakantie in ieder geval de week van 4 tot en met 8 mei dient te bevatten. We hebben besloten de meivakantie van de SvJT te verlengen naar twee weken. Dus van 27 april tot en met 8 mei. Echter de geplande vrije dagen op 20 februari en 2 april worden reguliere schooldagen. “ aldus de brief die door Jan van Bilsen is uitgegaan naar alle betrokkenen bij de SvJT.

Dat heeft consequenties voor de BK-lessen. De meivakantie is van 27 april tot en met 8 mei, op zaterdag 9 mei is er een gewone lesdag. Door het verlengen van de vakantie vallen er lessen uit. En dat geeft voor BK een extra probleem omdat er vóór de meivakantie ook al lessen anders verlopen vanwege de eindexamenbeoordeling op woensdag 22 april en de opening van de eindexamententoonstelling op donderdag 23 april. Ná de meivakantie vallen er lessen uit op donderdag 14 mei en vrijdag 15 mei vanwege Hemelvaart. Omdat er veel lesuitval is met name op de donderdag en vrijdag zal er gekeken worden naar alternatieve momenten waarop de lessen van Eric, Tim en mij gegeven kunnen worden zodat er zoveel mogelijk continuering kan zijn van deze lessen en er geen grote gaten vallen tussen de contactmomenten met deze docenten. Hierover in de volgende nieuwsbrief meer informatie.
Belangrijk is dat de eerder geplande vrije dagen van 20 februari en 2 april géén vrije dagen zijn maar reguliere lesdagen.

Reminder uit de vorige brief: Oproep: schrijf je in voor Kunstbende 2015!
We blijven nog even in de feestsferen met deze reminder over de Kunstbende. Zoals in de vorige nieuwsbrief vermeld bestaat Kunstbende volgend jaar 25 jaar! Een jubileum waar ze flink voor uit gaan pakken. Het thema, hoe kan het ook anders, is: Feest! De voorrondes vinden plaats tussen maart en juni 2015 en de landelijke finale zal pas gehouden worden op zaterdag 26 september 2015.
Voor alle informatie over en inschrijven voor de wedstrijd, maar ook over het grote randprogramma vol Masterclasses, coaches, informatie en tips: www.kunstbende.nl .
Kunstbende is een jongerenorganisatie voor talentontwikkeling. De kern van de organisatie is een landelijke talentenwedstrijd voor jongeren tussen de 13 en 18 jaar oud. Winnaars van Kunstbende worden begeleid om hun talent verder te ontwikkelen.
Ik roep nogmaals alle leerlingen op om zich in te schrijven voor deze wedstrijd waarin je mee kan doen in de categorieën Taal, Film & Animatie, Muziek, Dans, Theater & Performance, Expo, Fashion en DJ. Vorig jaar hebben we onze Robin en Marijn aangemoedigd in de finale en heeft Marijn de landelijke tweede plek veroverd in de categorie Expo. Wie zal er volgend jaar Feestelijk toegejuicht worden in de finale?



Reminder uit vorige brief: Kadmium
Enkele leerlingen hebben zich ingeschreven en doen mee aan het Concours van Kadmium.
Dit Concours leidt uiteindelijk tot een expositie van excellent werk van getalenteerde bovenbouw
leerlingen van het voorgezet onderwijs die een passie hebben voor beeldende kunst.
De programmaraad zal in samenwerking met docenten de beste werken uitzoeken voor de tentoonstelling.
Deze tentoonstelling geeft deelnemers de kans om elkaar en anderen te informeren over hun kijk op
de veranderingen in de wereld. Dit leidt tot een unieke kans om het werk van deze talentvolle leerlingen bij elkaar te zien. Een deskundige jury zal de beste werken belonen met een prijs
De programmeurs van Kadmium willen jongeren die talentvol zijn als beginnend Beeldend Kunstenaar ondersteunen in hun verdere ontwikkeling. Dat realiseren we door deze jongeren op te sporen, ze te motiveren om deel te nemen en ze door middel van workshops verzorgd door professionele Delftse kunstenaars kwalitatief te ondersteunen.
Daarom zal er vooraf een minitraject aangeboden worden voor de deelnemende leerlingen.
Deze bestaat uit een aantal workshops.
Deze workshops zullen in het teken staan ven het thema en verzorgd worden door de leden (kunstenaars) van de programmaraad die de tentoonstellingen van Kadmium samenstellen. Deelname van de leerlingen is kosteloos.
De expositie “Concours” zal te zien zijn in de nieuwe expositie ruimte van Kadmium in het PrinsenKwartier van 16 april t/m 10 mei 2015.
Kunstencentrum Kadmium is dan te vinden aan het Agathaplein te Delft www.kadmium.nl

Reminder uit vorige brief: Dummy, culturele dummy en persoonlijk archief
De culturele dummy of het persoonlijk archief is erg belangrijk tijdens de opleiding.
Iedere leerling heeft een dummy. In deze dummy worden schetsen gemaakt, tekstjes geschreven, ideeën geuit op welke manier dan ook, materialen uitgeprobeerd, inspiratiefoto’s bewaard, prints geplakt van kunstenaars en kunstwerken die bewonderd worden, documentatie/proces-foto’s geplakt en materiaalstudies gerelateerd aan de opdrachten gedaan. Een dummy is een persoonlijk boek, een soort dagboek in tekst en beeld. Iedere leerling heeft dan ook altijd zijn/haar dummy bij zich.
In de eerste klas wordt er begonnen met het bijhouden van een cultureel dagboek: de culturele dummy. Dat is een lege dummy waarin alleen krantenartikelen, flyers, kaartjes, foto’s, recensies en zelfgeschreven reacties op culturele bezoeken geplakt worden over van alles wat de leerling interessant vindt. Projecten, festivals, exposities, concerten, dansvoorstellingen, theatervoorstellingen, films etc.. Alles wat met cultuur te maken heeft en door de leerling is bezocht of opgemerkt in de krant komt in dit dagboek te staan. Bij het artikel komt een reactie te staan. Dit kan kort en bondig zijn door middel van een post-it met één zin, of iets uitgebreider als een filmrecensie met sterrenwaardering. Elke week worden deze dagboeken besproken en zo leert de leerling zijn/haar horizon te verbreden en te verwoorden wat zijn/haar mening is.

Bij de kerst- en zomerbeoordelingen wordt de dummy apart beoordeeld en wordt er gekeken of de leerling zich ontwikkeld heeft, in de dummy heeft gewerkt en een proces kan laten zien. In alle lessen wordt er aandacht besteed aan de dummy, maar er wordt ook verwacht dat de leerling naast de lessen op de KABK ook in zijn/haar dummy werkt.

In de bovenbouw wordt gestart met het bijhouden van een persoonlijk archief. Dit is te vergelijken met een culturele dummy uit de onderbouw. In dit archief zitten alle culturele bezoeken en persoonlijke motivaties en interessante beelden die de leerling verzamelt. Tip aan de leerlingen is om op elk stuk verzameld beeldmateriaal een post-it te plakken met een korte beredenering waarom het in het archief zit. Dit persoonlijke archief is er niet alleen voor de horizonverbreding, maar speelt vooral een grote rol bij de toelating voor een kunstacademie. Wij raden alle leerlingen aan om:

- Tenminste iedere week een cultureel bezoek af te leggen in de vorm van een tentoonstelling (museum, galerie etc.), concert, dansvoorstelling, cabaret, theater, toneel, musical, film (thuis of in het Filmhuis) etc.
- Elke dag de krant te lezen met de nadruk op de culturele bijlage van een kwaliteitskrant. Ben je niet in het bezit van een krant, vraag dan bij de buren, familie of vrienden om hulp. De Volkskrant heeft elke dag een bijlage genaamd “V” boordevol kunst en cultuur. De KABK is geabonneerd op alle kwaliteitskranten en deze liggen elke dag in de bibliotheek ter inzage. Aan het eind van de dag is het mogelijk om deze kranten mee te vragen zodat er artikelen kunnen worden uitgeknipt en bewaard.
- Het referentiekader te vergroten door in de wereld te duiken van hun keuze (textiel, mode, beeldende kunst, architectuur, fotografie etc.). Dit kan door lezen over een bepaald vakgebied in boeken en vakbladen (ook hier: de bibliotheek van de KABK is geabonneerd op allerlei vaktijdschriften!), het bezoeken van beurzen/tentoonstellingen, zien van films, spreken met studenten op de KABK, het bezoeken van ateliers, openingen van exposities en spreken met de kunstenaars etc.

Hoe meer de leerling heeft gezien en ervaren, hoe groter de bron is om uit te putten voor het maken van en refereren aan eigen werk.
Het is van groot belang om een breed cultureel zelfbewustzijn te scheppen door veel te zien en deel te nemen aan de grote wereld van de kunsten. Het ontwikkelen van het vermogen tot cultureel zelfbewustzijn is voor creativiteit essentieel. Het zelfbewustzijn bepaalt uiteindelijk hoe je handelt. Het ontwikkelen van dit vermogen maakt dat mensen vaardiger worden in het reflecteren (reageren) op zichzelf en anderen – op hun cultuur.
En een goede kijk op de ander en op jezelf kan in de hedendaagse maatschappij de basis vormen voor een kritisch en cultureel zelfbewust burgerschap.

Belangrijke data- vanaf 1 april
Woensdag 1 april 17:00-19:00 uur Expo trimester 2 op KABK
Donderdag 2 april Gewone lesdag
Vrij 3 t/m maandag 6 april Paasvrij
Ma 20 + dinsdag 21 april Vanaf 14:30 uur Opbouw eindexamenleerlingen eindexamenexpositie
Woensdag 22 april 10:00 uur Eindbeoordeling examenleerlingen
Donderdag 23 april Opening eindexamenexpositie
Vrijdag 24 april middag Nascholing Otto de Loor voor docenten
Workshop Rewire BK-leerlingen
Maandag 27 april t/m vrijdag 8 mei Meivakantie
Do 14 + vrijdag 15 mei Hemelvaartsvrij
Zo 24 + maandag 25 mei Pinksteren
Dinsdag 26 mei Toelatingsdag voorbereidend jaar + SvJT op KABK
Woensdag 3 juni Hele dag Excursiedag Voorbereidend jaar + SvJT
Vrijdag 12 juni 8:00 uur opbouw-10:00 uur start beoordeling Eindbeoordeling + taken uitdelen + vergadering docenten
Donderdag 2 juli 17:00-19:00 uur Expo trimester 3 op KABK
Vrijdag 3 juli Atelier SvJT leegmaken en opruimen- alles naar huis of weg.
Maandag 6 juli 12:00 uur
16:00 uur Bezoek eindexamenexpositie Takenbeoordeling + Eindvergadering docenten
Dinsdag 7 juli Rapportvergadering op KC
Woensdag 8 juli 19:00 uur Diploma-uitreiking op KC
Maandag 13 juli Start zomervakantie

Fijne Paasdagen!

Lente-groet,
Zanne.

LET OP: VOOR DE JUISTE OPMAAK (met foto's) ZIE LINK VOOR DEZE NIEUWSBRIEF IN LINKER BALK !!! EN VIA WWW.SVJT.NL !!!BK-Nieuwsbrief SvJT lente 2015

Beste leerling, ouder/verzorger en andere lezer,

Hier de lente-editie van de BK-Nieuwsbrief boordevol informatie over de Beeldende Kunst afdeling van de School voor Jong Talent. Mochten er naar aanleiding van onderstaande berichten vragen zijn of u wilt mij persoonlijk spreken dan ben ik iedere dinsdagochtend aanwezig op het Koninklijk Conservatorium van 9:00 uur tot 12:00 uur. U kunt via het mailadres z.zwart@koncon.nl een afspraak maken voor het spreekuur van deze ochtend. Telefonisch ben ik bereikbaar tussen 10:30 uur en 12:00 uur op het nummer van Jan van Bilsen: 070-3151417.
Op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag ben ik op de Koninklijke Academie te vinden en te bereiken via het mailadres: voortraject@kabk.nl of z.zwart@kabk.nl.


Activiteiten afgelopen maanden
Er zijn de afgelopen maanden weer ontzettend veel activiteiten geweest. Hier een kort overzicht:

Bezoek RijksakademieOPEN, viering Sinterkerst, opening Atelier SvJT en expo trimester 1.

Robin en Amy tijdens hun bezoek aan de Rijksacademie te Amsterdam eind november en een foto van het sinterkerstfeest op de KABK op 4 december. Muziekleerling Tim Hennekes in actie bij de opening van het Atelier SvJT op 16 december en docent Engels Peter Müller die met uitleg van Gosse de werken op de expo probeert te doorgronden……



Excursie 28 januari naar Antwerpen & Gent

Woensdag 28 januari zijn alle BK-leerlingen samen met alle leerlingen van de kunstplannen op excursie geweest naar Gent en Antwerpen. Twee bussen vertrokken vanaf de academie, een derde bus vanaf het Segbroekcollege. Wij bezochten eerst de tentoonstelling van Berlinde de Bruyckere in het S.M.A.K. in Gent. Het was voor bijna alle leerlingen een eerste kennismaking met het werk van deze Belgische kunstenares. Met was overgoten gipsen beelden in vleeskleuren, veel beeldtaal met lichamen, samensmelting, geweien en takken. Een bijzonder schone collectie om te zien in het prachtige gebouw van het S.M.A.K. Daarna troffen alle bussen elkaar in het centrum van Gent waar we met 130 mensen een lunch geserveerd kregen in een kerk. Wat een geweldige locatie om met zovelen samen een dis te genieten. Er lag een enorme hoeveelheid aan lekkers en de kwaliteit van alle luxe broodjes met beleg als krabsalade, carpaccio/parmezaan/augurk of mozzarella/zongedroogde tomaat/basilicum was om van te smullen. Met gevulde buiken deden we de tentoonstelling van Panamarenko aan in het MuHKA in Antwerpen. Een ware speeltuin van al zijn objecten. De gehele begane grond was geweid aan het uiteenzetten van al zijn werken, grote en kleine modellen, video, tekeningen, collages en inspiratiemateriaal. De vreemdste machines om te kunnen vliegen, zweven en zwemmen. Vol indrukken reden we naar Den Haag en waren aan het begin van de avond weer terug.

Projectweek grafiek onderbouw eind januari

Drie dagen lang hebben de leerlingen uit de onderbouw kennis gemaakt in de etswerkplaats met diverse etstechnieken. De nieuwelingen kregen als primeur de technieken van het lijnetsen en de aquatint. Voor gevorderden was er een nieuwe techniek bij: vernis-mou. Er is keihard gewerkt aan prachtige prenten met het thema “spiegeling” en de resultaten waren op de open dag te bewonderen. Alle leerlingen kunnen na deze projectweek zelfstandig in deze grafische werkplaats aan het werk nu ze de introductie van deze technieken en alle bijbehorende apparatuur, materialen en diverse vloeistoffen hebben gekregen.


Open dagen KABK en KC
Zoals altijd was het weer erg druk op de KABK tijdens de open dag op 31 januari, naar schatting waren er ruim 4500 bezoekers gekomen er was er veel animo voor de diverse voortrajecten. Uit de enquêtes die gehouden zijn bleek dat er een grote groep “voorkijkers” was gekomen: leerlingen uit groep 7 van de basisschool die zich alvast oriënteren voor het jaar daarop en leerlingen uit de voor-examenklassen van het middelbaar onderwijs die alvast de sfeer komen proeven en informatie inwinnen over de mogelijkheden voor tijdens en na het examen. Een mooie reden om volgend jaar extra uit te pakken met alle vooropleidingen.


Etsen op de KABK groep 7 & 8 op 17 februari
Jan van Bilsen: Vrolijke gezichten op de inmiddels traditionele dag voor groep 7 en groep 8 op de KABK waar de leerlingen een spoedcursus etsen krijgen door Zanne Zwart. De vieze vingers suggereren iets anders, maar de resultaten waren voor zo’n eerste keer bewonderingswaardig. Voor de liefhebbers: bekijk de resultaten op de basisschool! Onze speciale dank gaat uit naar Zanne.


Tussenbeoordeling maart
Op 17 maart is er een tussenbeoordeling gegeven door alle docenten aan de leerlingen in de vorm van een O, T, V of G met een uitgebreide toelichting. Per mail zijn alle resultaten hoe de leerling er nu voorstaat naar de leerling en de mentor verzonden. Mocht deze beoordeling aanleiding geven om in gesprek te gaan dan is het altijd mogelijk contact op te nemen met mij of de docenten.

Projectweek Movies That Matter
Van donderdag 19 tot en met woensdag 25 maart hebben alle leerlingen in de gezamenlijke projectweek van dit jaar gewerkt aan hun eigen documentaires. In het kader van het Movies That Matter Festival dat gehouden werd in Filmhuis Den Haag en Theater aan het Spui zijn ze aan de slag gegaan met twee docenten van het Filmhuis; Eline Schellekens en Mark Beulen. Zij hebben een vol en strak lesprogramma met de leerlingen doorlopen waarin vele voorbeeldfilms en theorie over het maken van een documentaire aan bod kwamen. Het thema hing samen met het Movies That Matter Festival en was “vooroordelen”. Alle leerlingen hebben in kleine groepjes gewerkt aan een eigen verbeelding van een vooroordeel, ze zijn de montageruimtes in geweest en hebben prachtige producten afgeleverd die tijdens de expositie van trimester 2 in de cinema van de KABK zullen worden getoond.
Op woensdag 25 maart hebben we de projectweek afgesloten op het Festival met een volle dag in Theater aan het Spui en het Filmhuis. We startten met het bekijken van de film “Fruitvale Station” en het naprogramma. Vervolgens werden de zelfgemaakte documentaires van de leerlingen in Filmzaal 1 van het Filmhuis speciaal op groot scherm voor ons getoond. Daarna bekeken we een tweede film van het festival : “Uyghurs, Prisoners of the Absurd”. Deze laatste film was door de studentenjury uitgekozen in de top 3 van beste films.


Babynieuws: San Thebe Mosi
Bericht van Nieke Koek & Gosse de Kort: We zijn blij en gelukkig met de geboorte van zoontje San Thebe Mosi de Kort. Hij is kerngezond ter wereld gekomen op 9 maart 2015 om 3:55 uur!


Posterontwerp voor concerten Jong KC
In de vorige nieuwsbrief stond de oproep om een poster te ontwerpen voor de lunchconcerten die muziekleerlingen maandelijks geven op het Ministerie van O,C & W in de Hoftoren. Robin heeft gewonnen en met maandelijks een kleine datum-aanpassing prijken keer op keer zijn posters in dit Ministerie.

En er is meer nieuws…

Vitrinekasten
De vitrinekasten tussen de lockers op het KC zullen gedurende het derde trimester worden gevuld. In de lessen van Floris werken de leerlingen bovenbouw aan het maken van een miniatuurexpositie met eigen werk en werk van andere kunstenaars. We hopen dat het vullen van deze vitrines een klein kijkje op de school zelf geeft in de BK-activiteiten en werken.

Titaantjes op tv
TITAANTJES
Sommige kinderen hebben ‘het’ gewoon, die worden met een zeldzaam talent geboren. Al vanaf de wieg voelen ze een dwingende innerlijke noodzaak om te creëren, iets met hun talent te doen. Vanaf 22 maart te zien in een nieuw programma over kinderen met uitzonderlijke talenten.
Dansen, tekenen, filmen, schrijven, musiceren, ontwerpen of zingen. Het is niet tegen te houden, hun drijfveren enorm. Sommige kinderen komen door hun opvoeding meer in aanraking met kunst en worden hierin meer gestimuleerd dan andere kinderen. De kinderen in 'Titaantjes' doen het helemaal op eigen kracht én uit eigen beweging. En vaak zijn het juist de ouders die van hun kinderen leren.
In deze 8-delige jeugd documentaire serie worden acht van deze jonge, bevlogen kunstenaars gevolgd. Thuis en op school, maar natuurlijk ook op de momenten dat ze ‘creëren’. Daarnaast staat deze talenten een levensveranderende ontmoeting te wachten: ze komen oog in oog te staan met hun allergrootste idool.
Zo ontmoet de jonge filmmaker Bram (14 jaar) voorafgaand aan het Cinekid festival, waar hij meedoet aan het onderdeel ’48 hours’, zijn idool Burny Bos. Het grote danstalent Rodriquez (12 jaar) zit inmiddels op De School voor Jong Talent (onderdeel van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag) ontmoet de bekende choreograaf Hans van Manen. Het jonge modetalent Eva (15 jaar) heeft tijdens de Fashion Week een bijzondere ontmoeting met haar grote voorbeeld, ontwerper Bas Kosters.
Verwacht geen jury, geen omdraaiende stoelen, geen sms-stemmen of competitie. In 'Titaantjes' gaat het puur over de innerlijke drang tot het maken van kunst in welke vorm dan ook en volgt deze bijzondere kinderen op hun missie om hun talent zo goed mogelijk tot bloei te laten komen.

Afgelopen maanden zijn er twee filmploegen van de NTR in de academie geweest om twee leerlingen te volgen: Sterre, zij zit nog in groep 8 (wel bij de kidsclub) en is aangenomen om volgend schooljaar op de SvJT te beginnen, en Yana, zij is externe leerlinge en volgt de lessen op de academie op dinsdag met de SvJT onderbouw mee.
De documentaires zijn te zien op NPO 3 om 9:25 uur bij Zapp op zondagochtend:
• 3 april Rodriguez van der Zee (een dansleerling van de SvJT. Deze aflevering is gemaakt door Martijn Blekendaal die twee jaar geleden de documentaire “de Ietsnut” over “onze” Marijn Brussel heeft gemaakt)
• 12 april Sterre Goudeau
• 26 april Yana Haaitsma
Eindexamenexpositie
Op donderdag 23 april opent de eindexamenexpositie van Merel en Merel op de KABK. Zij zullen jullie zelf verder informeren over de details. Ze tonen hun eigen werken die de dag ervoor tijdens de eindbeoordeling door het gehele docententeam beoordeeld zullen worden. Zet de datum alvast in uw agenda!

Rewire festival en workshop op 24 april
Op vrijdag 24 april zullen alle BK-leerlingen meedoen met een speciale workshop van het Rewire festival. Door docent Martijn Kip worden ze begeleidt in de workshop “beatlab” waarbij ze zelf op zoek gaan naar geluiden, deze opnemen en leren hoe je hiermee beats kunt maken. Het gaat over creatief nadenken over de geluiden om je heen in het dagelijks leven. Details over deze middag ontvangen de leerlingen per brief.


Alumni- nieuws: Roza Horowitz-Stegeman
Roza Stegeman is genomineerd voor de prestigieuze Prix de Rome. Mochten jullie haar werk willen bekijken, kijk dan eens op haar website: www.rozahorowitz.com




Evaluatie nieuwe opzet- uitleg structuur en plan komende jaren
Ik ben bezig met het samenstellen van een aantal diverse formulieren en diverse teksten die u de komende tijd kunt verwachten. Zo werk ik aan een evaluatieformulier over het Atelier SvJT en de nieuwe opzet die daarbij hoort. Ook een verdere uitgebreide uitleg over de structuur van het curriculum voor de onderbouw en bovenbouw. Daarnaast werk ik aan een recente tekst waarin het complete schoolplan voor de afdeling Beeldende Kunst duidelijk beschreven wordt. Voor het einde van dit schooljaar kunt u deze formulieren en teksten tegemoet zien. Mochten er voor die tijd vragen zijn over het Atelier, de structuur, visie, doelstellingen of opbouw van het curriculum, dan kunt u altijd bij mij terecht voor informatie.

Eindbeoordeling 12 juni
Op vrijdag 12 juni is de eindbeoordeling voor alle niet-examenleerlingen. Zij kunnen hun werk presenteren in de ruimtes die via het prikbord bekend worden gemaakt. Om 10:00 uur wordt gestart met het beoordelen dat deze dag tot ongeveer 15:00 uur zal duren. Geïnteresseerden zijn na 15:00 uur welkom om te komen kijken. Het werk zal blijven hangen tot 18:00 uur. Als leerlingen gebruik willen maken van andere ruimtes dan kunnen zij deze zelf boeken via boekingen@kabk.nl .
Deze eindbeoordeling, ook wel zomerbeoordeling, kan drie consequenties hebben:
1. Het resultaat is voldoende en de leerling gaat over naar het volgende jaar.
2. Het resultaat is twijfelachtig, de leerling krijgt een taak mee voor 6 juli. Als deze taak onvoldoende wordt afgerond zal de leerling alsnog een andere school moeten gaan zoeken. Het is daarom raadzaam om wanneer er sprake is van een taak alvast een andere school te gaan zoeken voor het geval dat het oordeel negatief is.
3. Het resultaat is onvoldoende, de leerling zal een andere school moeten gaan zoeken, mits de leerling niet in het vooreindexamenjaar zit en de schoolresultaten wel voldoende heeft afgesloten.
Bijdrage jaarverslag 2014 SvJT BK
Altijd weer om je over te verwonderen wat een activiteiten er zijn geweest in een kalenderjaar. Mijn bijdrage aan het jaarverslag van de HdK namens de afdeling BK van de SvJT moest in een paar regels geschreven worden, maar dat is een onmogelijke opgave. Ter informatie over 2014:

Een jaar vol activiteiten voor de BK-afdeling met een mijlpaal in het nieuwe schooljaar: de opening van Atelier SvJT op 16 december 2014 en daarmee een start voor de nieuwe opzet en structuur van het curriculum.
Maar eerst zijn we op 21 januari de activiteitenstroom begonnen met de jaarlijkse traditie voor groep 7 en 8: etsen bij Zanne op de KABK.
De projectweek voor de onderbouw stond dit jaar in het teken van het Royaal Concert voor Prinses Beatrix dat op 14 maart gehouden werd. We waren goed vertegenwoordigd in de vorm van film tijdens changementen, gezeefdrukte kostuums van vier pianospelende muziekleerlingen en een tentoonstelling in de boven foyer. De Prinses heeft ontzettend genoten van de hele avond en de tentoonstelling uitvoerig bekeken, alle leerlingen de hand geschud en uitgebreid kennis gemaakt en gesproken over hun werk. Met oprechte interesse en aandacht toonde zij haar compassie met de beeldende kunsten en jonge generatie. Het was een intensieve avond voor de leerlingen die uitstekend alle changementen op het podium hadden uitgevoerd. Na een week vol repetities en alle organisatie rond de tentoonstelling was het een hoogtepunt om de warme aandacht van de Prinses mee te maken.
Op 29 januari zijn alle leerlingen samen met de kunstplanleerlingen verdeeld over drie bussen op excursie geweest naar Kunsthal KAdE te Amersfoort (expositie Japan Now) en het net geopende Museum de Fundatie te Zwolle (exposities Tropisch Koninkrijk en Marino Marini).
De open dagen op 1 februari (KABK) en 8 februari (KC) waren een succes en trokken duizenden bezoekers.
In maart is er keihard gewerkt door alle leerlingen tijdens de “projectweek DHNC”. Op dinsdag 27 mei is op de academie het jubileumboek aangeboden aan de Stichting Den Haag Nieuw Centrum waar alle leerlingen tijdens de projectweek onder leiding van Veerle Hoefnagels en Charlotte Gramberg, beiden studenten van de afdeling Grafisch Ontwerpen, aan hebben gewerkt. Het 20-jarig bestaan van de Stichting DHNC is gevierd op twee bijzondere momenten met een gala in de Nieuwe Kerk waar muziekleerlingen een optreden verzorgden op 10 april en eind mei dus met het jubileumboek dat aan alle 40 aangesloten bedrijven is overhandigd. Het was een feestelijke bijeenkomst en de reacties waren overweldigend enthousiast. De leerlingen hebben ieder twee van de aangesloten bedrijven tijdens de projectweek bezocht en een interview afgenomen met een van de medewerkers. Van directeur tot projectontwikkelaar. In het boek, met een voorwoord van burgemeester Jozias van Aartsen, staan bedrijven die in Den Haag Centrum gevestigd zijn zoals Rabobank, Staedion, Postnl, NS, Gemeente Den Haag, Siemens, Provast, BAM en Dura Vermeer. De leerlingen hebben de tekst van het interview vormgegeven en voorzien van divers beeldmateriaal. Van Foto’s tot tekeningen, van collage tot computerbewerking. Veerle en Charlotte hebben er na deze projectweek hard aan gewerkt om een prachtig product af te leveren compleet met serpentines in de vormgeving en een feestelijk gekleurd lint aan de binnenkant. Het is een bijzonder boek geworden met uitklapbare pagina’s.
Middenin de projectweek, van 28 maart tot 2 april, kwamen er 15 Italiaanse leerlingen van de exchangeschool Instituto Statale d’Arte Bruno Munari te Vittorio Veneto op uitwisseling bij onze leerlingen in huis. Ze hebben de hele week en een deel van de projectweek meegedraaid naar volle tevredenheid. Wij mochten prachtige gedichten met hun indrukken na afloop ontvangen.
Samen zijn we naar de tentoonstelling in de Elektriciteitsfabriek geweest van Theo Jansen en zijn strandbeesten.
Op 6 april was de voorronde van de Kunstbende in ’t Paard: Robin Ramos heeft in de categorie Fashion en Marijn Brussel in de categorie Expo gewonnen! Dat betekende dat zij regio Zuid-Holland/Den Haag gingen vertegenwoordigen op de landelijke finale zaterdag 3 mei in de Melkweg in Amsterdam. Eliza werd overigens 2e bij de Expo met een heel eigen en bijzondere collectie werken. In de finale is Marijn tweede geworden en heeft de Landelijke Zilveren Spotlight in ontvangst mogen nemen.
Voor het eerst vond er een eindexamenexpositie plaats van onze eigen eindexamenleerlingen in de Galerie van de KABK van 23 tot 25 april.
Op woensdag 4 juni zijn we samen de leerlingen van het Voorbereidend Jaar in de bus naar Radio Kootwijk, Nationaal park de Hoge Veluwe en het Kröller-Müller Museum geweest. We hebben het gebouw en de geschiedenis van Radio Kootwijk uitgelegd gekregen door een bevlogen gids en in het Kröller-Müller Museum onder andere de expositie van Seurat bewonderd. Op de witte fietsen hebben we soms door regen soms door zonneschijn door het park gefietst en besloten de dag met een diner-voor-een-ander.
In het nieuwe schooljaar 2014-2015 zijn we de activiteiten gestart met het inrichten van Atelier SvJT en de nieuwe structuur van de opleiding. Samen met de expositie van trimester 1 is het Atelier feestelijk geopend op 16 december waar het jazz-combo van muziek leerling Pepijn speelde.
Op 7 en 8 november hebben we een bezoek gebracht aan festival Rewire en samen bij het openingsconcert in de Elektriciteitsfabriek gezeten.
Op 28 november zijn we met zijn allen naar Amsterdam gegaan voor de preview van de RijksakademieOPEN waar docent Tim Breukers als lid van de Rijks ons heeft rondgeleid.
Een feestelijke Sinterkerst werd op 4 december gevierd met pakjes, tekeningen en lekkers.
De kerstbeoordeling op 18 december werd afgesloten met het opruimen van de slingers en achtergebleven feestelijkheden van de opening van het Atelier. Een mooi eind van het kalenderjaar 2014, een nieuwe start voor een frisse vernieuwde opzet van de BK-afdeling met een eigen werkplek voor elke BK-leerling in één ruimte op de KABK.

Reminder uit vorige brief: Meivakantie twee weken
“In de vakantieplanning van het schooljaar 2014-2015 is abusievelijk een storende fout geslopen. De meivakantie staat gepland van 27 april (Koningsdag) tot en met 5 mei. Echter, van overheidswege is inmiddels bepaald dat de meivakantie in ieder geval de week van 4 tot en met 8 mei dient te bevatten. We hebben besloten de meivakantie van de SvJT te verlengen naar twee weken. Dus van 27 april tot en met 8 mei. Echter de geplande vrije dagen op 20 februari en 2 april worden reguliere schooldagen. “ aldus de brief die door Jan van Bilsen is uitgegaan naar alle betrokkenen bij de SvJT.

Dat heeft consequenties voor de BK-lessen. De meivakantie is van 27 april tot en met 8 mei, op zaterdag 9 mei is er een gewone lesdag. Door het verlengen van de vakantie vallen er lessen uit. En dat geeft voor BK een extra probleem omdat er vóór de meivakantie ook al lessen anders verlopen vanwege de eindexamenbeoordeling op woensdag 22 april en de opening van de eindexamententoonstelling op donderdag 23 april. Ná de meivakantie vallen er lessen uit op donderdag 14 mei en vrijdag 15 mei vanwege Hemelvaart. Omdat er veel lesuitval is met name op de donderdag en vrijdag zal er gekeken worden naar alternatieve momenten waarop de lessen van Eric, Tim en mij gegeven kunnen worden zodat er zoveel mogelijk continuering kan zijn van deze lessen en er geen grote gaten vallen tussen de contactmomenten met deze docenten. Hierover in de volgende nieuwsbrief meer informatie.
Belangrijk is dat de eerder geplande vrije dagen van 20 februari en 2 april géén vrije dagen zijn maar reguliere lesdagen.

Reminder uit de vorige brief: Oproep: schrijf je in voor Kunstbende 2015!
We blijven nog even in de feestsferen met deze reminder over de Kunstbende. Zoals in de vorige nieuwsbrief vermeld bestaat Kunstbende volgend jaar 25 jaar! Een jubileum waar ze flink voor uit gaan pakken. Het thema, hoe kan het ook anders, is: Feest! De voorrondes vinden plaats tussen maart en juni 2015 en de landelijke finale zal pas gehouden worden op zaterdag 26 september 2015.
Voor alle informatie over en inschrijven voor de wedstrijd, maar ook over het grote randprogramma vol Masterclasses, coaches, informatie en tips: www.kunstbende.nl .
Kunstbende is een jongerenorganisatie voor talentontwikkeling. De kern van de organisatie is een landelijke talentenwedstrijd voor jongeren tussen de 13 en 18 jaar oud. Winnaars van Kunstbende worden begeleid om hun talent verder te ontwikkelen.
Ik roep nogmaals alle leerlingen op om zich in te schrijven voor deze wedstrijd waarin je mee kan doen in de categorieën Taal, Film & Animatie, Muziek, Dans, Theater & Performance, Expo, Fashion en DJ. Vorig jaar hebben we onze Robin en Marijn aangemoedigd in de finale en heeft Marijn de landelijke tweede plek veroverd in de categorie Expo. Wie zal er volgend jaar Feestelijk toegejuicht worden in de finale?



Reminder uit vorige brief: Kadmium
Enkele leerlingen hebben zich ingeschreven en doen mee aan het Concours van Kadmium.
Dit Concours leidt uiteindelijk tot een expositie van excellent werk van getalenteerde bovenbouw
leerlingen van het voorgezet onderwijs die een passie hebben voor beeldende kunst.
De programmaraad zal in samenwerking met docenten de beste werken uitzoeken voor de tentoonstelling.
Deze tentoonstelling geeft deelnemers de kans om elkaar en anderen te informeren over hun kijk op
de veranderingen in de wereld. Dit leidt tot een unieke kans om het werk van deze talentvolle leerlingen bij elkaar te zien. Een deskundige jury zal de beste werken belonen met een prijs
De programmeurs van Kadmium willen jongeren die talentvol zijn als beginnend Beeldend Kunstenaar ondersteunen in hun verdere ontwikkeling. Dat realiseren we door deze jongeren op te sporen, ze te motiveren om deel te nemen en ze door middel van workshops verzorgd door professionele Delftse kunstenaars kwalitatief te ondersteunen.
Daarom zal er vooraf een minitraject aangeboden worden voor de deelnemende leerlingen.
Deze bestaat uit een aantal workshops.
Deze workshops zullen in het teken staan ven het thema en verzorgd worden door de leden (kunstenaars) van de programmaraad die de tentoonstellingen van Kadmium samenstellen. Deelname van de leerlingen is kosteloos.
De expositie “Concours” zal te zien zijn in de nieuwe expositie ruimte van Kadmium in het PrinsenKwartier van 16 april t/m 10 mei 2015.
Kunstencentrum Kadmium is dan te vinden aan het Agathaplein te Delft www.kadmium.nl

Reminder uit vorige brief: Dummy, culturele dummy en persoonlijk archief
De culturele dummy of het persoonlijk archief is erg belangrijk tijdens de opleiding.
Iedere leerling heeft een dummy. In deze dummy worden schetsen gemaakt, tekstjes geschreven, ideeën geuit op welke manier dan ook, materialen uitgeprobeerd, inspiratiefoto’s bewaard, prints geplakt van kunstenaars en kunstwerken die bewonderd worden, documentatie/proces-foto’s geplakt en materiaalstudies gerelateerd aan de opdrachten gedaan. Een dummy is een persoonlijk boek, een soort dagboek in tekst en beeld. Iedere leerling heeft dan ook altijd zijn/haar dummy bij zich.
In de eerste klas wordt er begonnen met het bijhouden van een cultureel dagboek: de culturele dummy. Dat is een lege dummy waarin alleen krantenartikelen, flyers, kaartjes, foto’s, recensies en zelfgeschreven reacties op culturele bezoeken geplakt worden over van alles wat de leerling interessant vindt. Projecten, festivals, exposities, concerten, dansvoorstellingen, theatervoorstellingen, films etc.. Alles wat met cultuur te maken heeft en door de leerling is bezocht of opgemerkt in de krant komt in dit dagboek te staan. Bij het artikel komt een reactie te staan. Dit kan kort en bondig zijn door middel van een post-it met één zin, of iets uitgebreider als een filmrecensie met sterrenwaardering. Elke week worden deze dagboeken besproken en zo leert de leerling zijn/haar horizon te verbreden en te verwoorden wat zijn/haar mening is.

Bij de kerst- en zomerbeoordelingen wordt de dummy apart beoordeeld en wordt er gekeken of de leerling zich ontwikkeld heeft, in de dummy heeft gewerkt en een proces kan laten zien. In alle lessen wordt er aandacht besteed aan de dummy, maar er wordt ook verwacht dat de leerling naast de lessen op de KABK ook in zijn/haar dummy werkt.

In de bovenbouw wordt gestart met het bijhouden van een persoonlijk archief. Dit is te vergelijken met een culturele dummy uit de onderbouw. In dit archief zitten alle culturele bezoeken en persoonlijke motivaties en interessante beelden die de leerling verzamelt. Tip aan de leerlingen is om op elk stuk verzameld beeldmateriaal een post-it te plakken met een korte beredenering waarom het in het archief zit. Dit persoonlijke archief is er niet alleen voor de horizonverbreding, maar speelt vooral een grote rol bij de toelating voor een kunstacademie. Wij raden alle leerlingen aan om:

- Tenminste iedere week een cultureel bezoek af te leggen in de vorm van een tentoonstelling (museum, galerie etc.), concert, dansvoorstelling, cabaret, theater, toneel, musical, film (thuis of in het Filmhuis) etc.
- Elke dag de krant te lezen met de nadruk op de culturele bijlage van een kwaliteitskrant. Ben je niet in het bezit van een krant, vraag dan bij de buren, familie of vrienden om hulp. De Volkskrant heeft elke dag een bijlage genaamd “V” boordevol kunst en cultuur. De KABK is geabonneerd op alle kwaliteitskranten en deze liggen elke dag in de bibliotheek ter inzage. Aan het eind van de dag is het mogelijk om deze kranten mee te vragen zodat er artikelen kunnen worden uitgeknipt en bewaard.
- Het referentiekader te vergroten door in de wereld te duiken van hun keuze (textiel, mode, beeldende kunst, architectuur, fotografie etc.). Dit kan door lezen over een bepaald vakgebied in boeken en vakbladen (ook hier: de bibliotheek van de KABK is geabonneerd op allerlei vaktijdschriften!), het bezoeken van beurzen/tentoonstellingen, zien van films, spreken met studenten op de KABK, het bezoeken van ateliers, openingen van exposities en spreken met de kunstenaars etc.

Hoe meer de leerling heeft gezien en ervaren, hoe groter de bron is om uit te putten voor het maken van en refereren aan eigen werk.
Het is van groot belang om een breed cultureel zelfbewustzijn te scheppen door veel te zien en deel te nemen aan de grote wereld van de kunsten. Het ontwikkelen van het vermogen tot cultureel zelfbewustzijn is voor creativiteit essentieel. Het zelfbewustzijn bepaalt uiteindelijk hoe je handelt. Het ontwikkelen van dit vermogen maakt dat mensen vaardiger worden in het reflecteren (reageren) op zichzelf en anderen – op hun cultuur.
En een goede kijk op de ander en op jezelf kan in de hedendaagse maatschappij de basis vormen voor een kritisch en cultureel zelfbewust burgerschap.

Belangrijke data- vanaf 1 april
Woensdag 1 april 17:00-19:00 uur Expo trimester 2 op KABK
Donderdag 2 april Gewone lesdag
Vrij 3 t/m maandag 6 april Paasvrij
Ma 20 + dinsdag 21 april Vanaf 14:30 uur Opbouw eindexamenleerlingen eindexamenexpositie
Woensdag 22 april 10:00 uur Eindbeoordeling examenleerlingen
Donderdag 23 april Opening eindexamenexpositie
Vrijdag 24 april middag Nascholing Otto de Loor voor docenten
Workshop Rewire BK-leerlingen
Maandag 27 april t/m vrijdag 8 mei Meivakantie
Do 14 + vrijdag 15 mei Hemelvaartsvrij
Zo 24 + maandag 25 mei Pinksteren
Dinsdag 26 mei Toelatingsdag voorbereidend jaar + SvJT op KABK
Woensdag 3 juni Hele dag Excursiedag Voorbereidend jaar + SvJT
Vrijdag 12 juni 8:00 uur opbouw-10:00 uur start beoordeling Eindbeoordeling + taken uitdelen + vergadering docenten
Donderdag 2 juli 17:00-19:00 uur Expo trimester 3 op KABK
Vrijdag 3 juli Atelier SvJT leegmaken en opruimen- alles naar huis of weg.
Maandag 6 juli 12:00 uur
16:00 uur Bezoek eindexamenexpositie Takenbeoordeling + Eindvergadering docenten
Dinsdag 7 juli Rapportvergadering op KC
Woensdag 8 juli 19:00 uur Diploma-uitreiking op KC
Maandag 13 juli Start zomervakantie

Fijne Paasdagen!

Lente-groet,
Zanne.

 TitelEigenaarCategorieDatum wijzigingAfmetingen (KB) 
Veneto groep
________________________________________________
________________________________________________
BK-ets2
blik Robin